Vitamíny a minerály v chia semienkach

Je všeobecne známe, že vitamíny a minerály sú dôležité pre fyzické zdravie človeka. Menší dôraz sa však kladie na ich dôležitosť pre psychiku človeka resp. duševnú rovnováhu a pohodu. Keď ľudský organizmus nemá potrebnú úroveň vitamínov a minerálnych látok, orgány nemôžu plniť na plno svoju funkciu. V ľudskom organizme majú vitamíny funkciu katalizátorov biochemických reakcií. Podieľajú sa na metabolizme bielkovín, tukov a cukrov. Sú zodpovedné za syntézu komplexných enzímov, čo sú látky, ktoré umožňujú funkcie, ako sú napríklad trávenie, metabolizmus potravy, premena energie, správna funkcia mozgových buniek a neurotransmiterov - prenášačov, ktoré sú dôležité pre prenos informácii v rámci nervovej sústavy a celého tela. Keď dôjde k narušeniu fungovania týchto transmiterov, môže prísť  k poruchám odzrkadľujúcicim sa práve na psychike človeka a jeho duševnej rovnováhe.

Chia semená obsahujú veľké množstvo B vitamínov ako aj kalcia. Podľa objemu, jedna lyžica semienok obsahuje 2% B-2 (riboflavin), 13 % niacínu a 29% thiamínu, a stopy ostatných vitamínov skupiny B. Chia tiež obsahuje bór, ktorý je potrebný pre stavbu kostí. Keďže naša pôda je už značne vyčerpaná jednoducho sa nám nedostáva potrebné množstvo bóru a preto je potrebné ho dopĺňať z rôznych ďalších zdrojov. Bór  je dôležitý pri metabolizme (spracovaní) kalcia, magnézia, mangánu a fosforu v kostiach a taktiež pre rast svalov. Bór  môže aj zvyšovať hodnoty prírodného estrogénu. Okrem spomenutých vitamínov a minerálov Chia obsahuje aj potázium, zinok a meď.

Z minerálov obsahuje napríklad fosfor, horčík draslík, vápnik. Ak porovnáme približne 100 gr. Chia semienok s približným množstvom mlieka, tak v Chia je 600 miligramov kalcia a v mlieku len 120 miligramov. V Chia je 5 násobne viac vápnika ako v mlieku ( ďalším dobrým zdrojom vápnika je napr. mak ). Chia semienka majú všetky minerály a vitamíny, ktoré potrebuje denne naše telo.